Zahtevi SEO optimizacije neprestano se menjaju i ponekad je teško održati korak sa najnovijim razvojem. Ali ako želite da vaš sajt i dalje bude posećen, morate investirati u SEO optimizaciju. Dobro optimizovani sajtovi vremenom dobijaju sve više saobraćaja, a to dovodi do sve veće prodaje i angažmana. Bez SEO optimizacije, internet korisnici neće moći da pronađu vaš sajt i sav vaš naporan trud će biti uzaludan.
Ovde ćemo navesti glavne SEO faktore rangiranja kojima treba posvetiti pažnju kako biste omogućili da vaš sajt dominira u korisničkim pretragama.
Razumevanje SEO optimizacije ili ’’Kako da budem prvi na Guglu?’’
SEO optimizacija (optimizacija sajta za internet pretraživač) u osnovi znači poboljšanje internet sajta kako bi zauzeo bolju poziciju u internet pretraživaču, odnosno kako bi se bolje rangirao. Rangiranje podrazumeva pozicioniranje vašeg sajta na stranicama sa rezultatima internet pretrage. Ako ste rangirani kao prvi na Guglu, kada neko pretražuje određeni termin, vaša internet stranica je prvi rezultat koji mu se pojavljuje (ne računajući sponzorisani, reklamni sadržaj plaćenih Gugl oglasa).
Pojavljivanje u prvih tri rezultata je odlično zato što skoro polovina poseta sa stranica pretrage odlazi na ove pozicije.
Pojavljivanje na prvoj stranici uopšte, u prvih 10 rezultata, takođe je korisno jer 95 odsto ljudi ne ide dalje od prve stranice.
Šta Gugl zahteva od SEO optimizacije?
Guglov cilj je da, prema njihovim rečima, ”organizuje informacije na svetskom nivou i omogući da svima budu univerzalno dostupne i korisne”. Pružanje relevantnih rezultata pretrage najvažniji je element tog cilja.
Najpre, Guglovi pretraživački botovi (automatizovani softveri po imenu ”pauci”) ”gmižu” internetom, odnosno posećuju internet stranice Zatim, Gugl indeksira korektno optimizovane stranice i katalogizuje ih. Na kraju, kada ljudi pretražuju Gugl, u rezultatima im izlaze one stranice koje Gugl smatra najrelevantnijim za unete pretraživačke termine.
Kako Gugl rangira sajtove?
Kada ljudi žele da pronađu informacije, oni kucaju reč koja je u vezi sa onim za čim tragaju. Te reči se nazivaju ključnim rečima. Na rangiranje stranice ne utiču samo ključne reči već i kvalitet informacije na stranicama.
Guglovo rangiranje kvaliteta pretrage, pri indeksiranju glavnog sadržaja svake stranice, proverava sledeće faktore:
- Svrhovitost stranice
- Ekspertizu, autoritet i pouzdanost – ne samo sajta i sadržaja stranice, već i ekspertizu autora sadržaja.
- Kvalitet sadržaja i količinu.
- Informacije o sajtu i o autoru sadržaja
- Reputaciju sajta i reputaciju kreatora sadržaja
Na osnovu gornjih kriterijuma, Gugl pokazuje najrelevantnije, najkvalitetnije rezultate koje su u vezi sa onim što internet korisnici pretražuju. Najvažnije se prikazuje prvo, dok se ostalo pokazuje na narednim stranicama.
Jedan od ciljeva ispunjavanja kriterijuma za bolje SEO rangiranje je da se Guglu omogući da zna da su stranice na vašem sajtu relevantne za određene pretrage, kako bi ljudi kliknuli na vaš link i posetili vaš sajt.
Ipak, ne postoji garancija da ćete biti prvi na Guglu, a kako se SEO kriterijumi neprestano menjaju, tako se sa njima menja i rangiranje stranica u internet pretragama.
Šta je SEO na stranici (on-page) i van stranice (off-page)
Dva termina koja ćete često čuti kada su u pitanju faktori SEO rangiranja su on-page SEO i off-page SEO.
On-page SEO podrazumeva faktore na vašem sopstvenom sajtu koje možete da optimizujete kao što su programerski kod i sadržaj vašeg sajta.
Off-page SEO odnosi se na akcije koje se sprovode izvan vašeg sajta kako bi uticale na njegovu pouzdanost i autoritet izgradnjom odgovarajućih spoljnjih linkova i socijalnih signala.
Oba tipa SEO optimizacije spadaju u vodeće SEO faktore rangiranja.
Kako da pratite rangiranost vašeg sajta u internet pretraživačima
Pre nego što poboljšate vašu SEO poziciju, potrebno je da znate vašu početnu poziciju.
Postoji više načina da se ovo utvrdi. Prvo, možete pretraživati Gugl korišćenjem termina za koje mislite da bi vaš klijent mogao da koristi. Koristite incognito ili privatni prozor u vašem brauzeru kako rezultati ne bi bili poremećeni Gugl personalizacijom pretrage. Vidite gde se pojavljuje vaš sadržaj.
Ipak, to je veoma nepraktično za sajtove sa stotinama stranica pa će vam biti potreban alat za to. Na primer, sa SEMRush-om, možete ukucati vaš domen u pretraživač, sačekati izveštaj, i videti vodeće organske ključne reči za koje ste pozicionirani. Ili korisitite alat za praćenje pozicije ključne reči kako bi utvrdili preciznu poziciju određene ključne reči koja je u fokusu vaše SEO optimizacije.
Glavni faktori za pozicioniranje na Guglu u 2019. su:
- Bezbedan i pristupačan sajt
Prvi od faktora pozicioniranja je u vezi sa izgradnjom odgovarajućih URL-ova. Odnosno, URL-ova kojima Gugl botovi mogu lako da pristupe.
Drugim rečima, Guglu mora da bude omogućeno da poseti URL kako bi razumeo o čemu je stranica. Da biste pomogli botovima u tome, potrebno je:
– da je sajt dobro isprogramiran.
– da imate robots.txt fajl koji kaže Guglu gde može i gde ne može da potraži informacije vašeg sajta.
– da imate mapu sajta (sitemap) koja izlistava sve vaše stranice. Ako koristite WordPress sajt, možete podesiti mapu sajta preko Yoast SEO plagina. U suprotnom, možete koristiti online sitemap generator.
Ako još uvek niste omogućili SSL bezbednost, uradite to.
- Brzina sajta (uključujući i brzinu stranica na mobilnom)
Brzina stranica je godinama bila navođena kao jedan od glavnih faktora za pozicioniranje. Gugl želi da unapredi korisničko iskustvo a brzina sajta je svakako presudna u tome.
- Prilagođenost mobilnim telefonima
Za pristupanje internetu više ljudi koristi mobilne telefone nego desktop računare i to je jedan od razloga zašto je došlo do promena u Guglovom rangiranju internet sajtova.
Guglovo indeksiranje stranica prvenstveno na osnovu mobilnih telefona je sada realnost, što znači da su rezultati uslovljeni pre svega sajtovima optimizovanim za mobilne telefone, umesto za sajtove usmerene samo ka desktop računarima. Ukoliko vaš sajt nije prilagođen i optimizovan za telefone, rizikujete da izgubite svoju poziciju na internet pretraživaču.
Potrebno je da obratite pažnju na sledeće stavke koje su u vezi sa korisničkim iskustvom ljudi koji dođu na vaš sajt:
- Da li imate sajt prilagodljiv svim uređajima (responsive sajt) koji se automatski prilagođava veličini ekrana
- Da li je vaš sajt pristupačan i ima laku navigaciju, uključujući i lakoću kliktanja po opcijama iz menija.
- Da li je na vašem sajtu omogućeno da glavni sadržaj bude vidljiv i ne bude prekriven reklamama.
- Starost domena, URL i autoritet
Da li znate da je skoro 60 odsto sajtova koji zauzimaju prvih deset pozicija starija od tri godine? Podaci iz Ahrefs studije, koja je analizirala dva miliona stranica tvrdi da veoma mali broj sajtova koji su mlađi od godinu dana postiže to rangiranje. Tako da ako već neko vreme posedujete sajt i optimizovali ste ga prema savetima iz ovog članka, to je već velika prednost.
U nekim slučajevima, ime domena je bitno. Iako Gugl penalizuje domene koji su isti kao ključna reč (one u kojima je ključna reč sadržana u URL-u), ta kazna je generalno namenjena spamerskim sajtovima sa slabim sadržajem.
Druga istraživanja pokazuju da domeni istog imena kao ključna reč mogu da dožive poboljšanje svoje rangiranosti ukoliko se radi o sajtovima relevantnog i kvalitetnog sadržaja. Ipak, ako već imate ustanovljen sajt, nije potrebno da tragate za potpuno istim domenom za vaš biznis; fokusirajte se na URL koji odražava vaš biznis i u potpunosti ga optimizujte.
Autoritet je važan za pozicioniranje na pretraživaču. Kao što ćete videti, to je najčešće kombinacija kvalitetnog sadržaja i off-page SEO signala kao što su spoljnji linkovi i podele na društvenim mrežama.
Moz je ovo kodifikovao u autoritet stranice i autoritet domena, koji su rangirani od 0 do 100, što vam pokazuje koliko je verovatno da će se stranica ili domen rangirati u rezultatima pretrage.
Možete proveriti autoritet vašeg domena pomoću Open Site Explorer. Samo ubacite vaš URL u prostor za pretraživanje i dobićete izveštaj koji pokazuje autoritet domena, autoritet stranice, ustanovljene linkove, i nove linkove.
- Optimizovan sadržaj
Optimizovan sadržaj je jedan od najvažnijih faktora rangiranja u pretragama (rame uz rame sa korisničkim iskustvom, linkovima, i RankBrain-om, o čemu ćemo uskoro). Sada pogledajmo šta optimizovani sadržaj zaista znači.
Guglovi algoritmi za pretragu oslanjaju se na ključne reči. Ovo su reči i fraze koje internet korisnici koriste kada tragaju za informacijama. To su takođe reči i fraze koje opisuju temu kojom se bavi vaš sajt. U idealnom slučaju, ta dva će se podudarati.
Zato je važno da koristite ključne reči u vašem sadržaju.
Negativni faktor SEO rangiranja je da budete svesni dupliciranog sadržaja. Za SEO, svež, originalan sadržaj je uvek najbolji. I ako imate sadržaj koji je sličan, recite Guglu koja stranica bi trebalo da bude rangirana kao najautoritativnija korišćenjem kanoničnog URL-a.
Razumevanje LSI ključnih reči i SEO rangiranja
Ne radi se samo o glavnim ključnim rečima: takođe je važno da uključite termine koje su u vezi sa glavnim terminima koje ljudi pretražuju. Oni su nazvani LSI ključne reči (latent semantic indexing). One daju tip asocijacije koji pomaže Guglu da zna koje rezultate da prikaže.
Na primer, korišćenje LSI ključne reči omogućava Guglu da zna da kada pretraživač kuca ‘’mini’’ da je vaš sajt u vezi sa mini kolima a ne mini suknjom, i obratno.
Treba imati na umu da što više ljudi pretražuju korišćenjem svog glasa, optimizacija sadržaja treba da uključi optimizaciju za pitanja i pretrage u prirodnom gramatičkom obliku.
Ipak, preterano gomilanje ključnih reči na jednoj stranici je tretirano kao prekršaj i rezultiraće u slabom kvalitetu internet stranice i naštetiće vašem SEO pozicioniranju.
Razumevanje pretraživačke namere za optimizaciju sadržaja
Pretraživačka namera je takođe važna za optimizovanje sadržaja. To znači razumevanje šta ljudi ustvari traže kada ukucavaju ključne reči u pretragu.
Na primer, recimo da ste identifikovali ’’florida real estate’’ kao ključnu reč za koju hoćete da se pozicionirate. Mislite da će pisanje sadržaja za ljude koji tragaju za nekretninama u Floridi biti dobra ideja. Ali ljudi koji tragaju za tim terminom su prodavci nekretnina koji takođe gledaju da prodaju, i vaš sadržaj neće ispuniti njihovu potrebu i vaša stranica se neće pozicionirati.
Ponekad je jasno za čim ljudi tragaju. Na primer, ako koriste reč ’’uporedi’’ oni najverovatnije pokušavaju da naprave odluku o kupovini proizvoda. A ako koriste reč ’’kupiti’’, onda žele da kupe nešto.
Ključne reči koje koriste će se promeniti zavisno od toga da li žele da:
- Nađu određeni sajt (navigacioni)
- Dobiju odgovor na pitanje (informacioni)
- Dobiju informacije pre nego što kupe proizvod (istraživački)
- Obave kupovinu (transakcioni)
Dobro optimizovan sajt će uključiti sadržaj za svaki od ovih pretraga.
Da li je količina sadržaja faktor SEO pozicioniranja?
Ukratko, jeste. Gugl želi da sadržaj bude kvalitetan i ima određenu dužinu. I dok pisanje samo da bi tekst bio duži nije preporučljivo, ipak produbite temu ako treba da bude produbljena.
Istraživanje tvrdi da sadržaj preko 2.000 reči dobija više prvih 10 pozicija u Gugl pretragama.
Duži sadržaj privlači više linkova i podela, koji su druga dva važna signala za rangiranje.
Korišćenje Videa da bi se poboljšala SEO pozicija
Prema Cisco-u, video sadržaj bi predstavljao porast od 80 odsto internet saobraćaja do 2021. godine.
- Ljudi svih godina gledaju video snimke.
- 79 odsto ljudi radije bi gledalo video nego čitalo post na blogu.
- Ljudi koriste video kako bi im pomogao da donesu potrošačku odluku (setite se onih transakcionih pretraga)
Definitivno uključite video u vašu marketinšku strategiju. Video biva gledan, deljen i linkovan, što daje brojne signale koje bi povećale vašu internet pretragu.
- Tehnički SEO
Sređivanje programerskog koda je jedan od faktora optimizovanja sajta za bolje pozicioniranje u pretraživačima. Evo nekih aspekta na koje treba da obratite pažnju:
Koristite ključne reči u naslovima stranica, gde će Gugl najpre pogledati da bi utvrdio koji sadržaj je relevantan za koju pretragu. Videćete naslov stranice kao prvu liniju unosa internet pretrage.
Koristite header tagove kako bi pokazali hijerarhiju sadržaja. Ako je vaš naslov formatiran kao H1, onda koristite H2 ili H3 za podnaslove.
Napravite meta deskripciju koja istovremeno podstiče čitaoca i sadrži vašu ključnu reč. Neka vaša meta deskripcija bude kratka i lepo sročena – imate oko 160 karaktera da ubedite pretražioca da je ovo stranica koju oni žele.
Koristite ključnu reč u alt tagu slike kako bi pokazali slike koje su relevantne za glavni sadržaj. Gugl takođe ima internet pretragu slika, što je još jedan način da se dođe do vašeg sadržaja.
Tamo gde je odgovarajuće, koristite schema markup da biste rekli Guglu koju vrstu sadržaja proizvodite.
- Korisničko iskustvo (RankBrain)
Već duže vreme, Gugl koristi veštačku inteligenciju da bi bolje rangirao veb stranice. Taj signal naziva RankBrain. Ovo uključuje druge signale koji utiču na rangiranje vašeg sajta. Oni su:
-Stopa posete vašeg sajta iz pretraživača (Clickthrough rate) – procenat ljudi koji kliknu na vaš sajt da bi ga posetili nakon što se pretraga pojavi u rezultatima pretrage.
-Stopa napuštanja sajta (Bounce rate) – broj ljudi koji napusti stranicu, što u suštini znаči da vaš sajt im nije dao ono što su tražili.
-Vreme zadržavanja na vašem sajtu (Dwell time) – koliko ostanu na sajtu nakon što su ga posetili.
Ako ljudi dođu na vaš sajt, ne svidi im se, i odu dalje, onda će Gugl misliti da nije relevantan za njihove potrebe. Ako dovoljan broj ljudi ovo uradi, otkrićete da je teže da se vaš sajt bolje rangira u rezultatima pretrage.
Nasuprot tome, ako ljudi kliknu na vašu stranicu i zadrže se, to će reći Guglu da je vaš sadržaj relevantan za njihovu pretragu.
Tako da kada optimizujete naslove, opise i sadržaj da biste dobili posete i čitaocima pružili vrednost, možete podići vašu poziciju u internet pretragama.
- Linkovi
Kao što smo rekli na početku, internet je sagrađen na linkovima, pa prirodno, linkovi su krucijalni za SEO rangiranje. Postoje tri vrste linkova:
Linkovi sa drugih sajtova ka vašem (Inbound linkovi)
Linkovi sa vašeg sajta ka drugim sajtovima (Outbound linkovi)
Interni linkovi – linkovi sa vaše stranice na vaše druge stranice
Gugl koristi outbound linkove kao jedan od načina da ustanovi koliko autoritativan i relevantan je vaš sadržaj.
Najbolji scenario je kada autoritativan sajt uključi relevantan link ka vašem sajt u relevantnom sadržaju. Tako da ako Institut za marketing uključi link ka vašoj stranici o marketingu, to će biti bolje percipirano nego ako bi ka njoj linkovala osoba sa sajtom lošeg kvaliteta.
Idealno, treba da imate što manje inbound linkova sa domena niskog kvaliteta. Možete pronaći vaše inbound linkove preko SEMRush alata ili nekog drugog alata za istraživanje ključnih reči.
U isto vreme, želite da pokažete da stvarate kvalitetan sadržaj za vaše posetioce i dobro je da linkujete ka relevantnom, autoritativnom sajtu u vašoj oblasti.
Na kraju, linkovanje ka sopstvenom sadržaju može da pomogne Guglu da poveže stranice i za Gugl i za vaše posetioce, čime ćete svaku stranicu učiniti vrednijom. Ako imate autoritativnu stranicu i linkujete ka drugoj stranici vašeg sajta, to pomaže čitaocima da pronađu druge stranice i njima prebacujete deo autoriteta. To će pomoći drugoj stranici da poveća svoju poziciju u internet pretragama.
- Društveni signali
Kada ljudi podele vaš sadržaj na društvenim mrežama, to je još jedan signal da je vaš sadržaj vredan. Kognitivna SEO studija od 23 miliona podela otkrila je definitivnu povezanost između podela na društvenim mrežama i rangiranja na internet pretraživačima.
Zvanično Gugl tvrdi da podele na društvenim mrežama nisu direktni faktor rangiranja sajtova. Linkovi sa Tvitera ili Fejsbuka ne računaju se kao linkovi sa autoritativnih sajtova.
Ipak, ne poriče se da najveći rang u Gugl pretragama najčešće ima dosta podela – verovatno zato što je više vaš sadržaj deljen, više će ga ljudi videti i odlučiti da linkuju ka njemu. To znači da indirektno veći broj podela na društvenim mrežama pomaže vašem boljem pozicioniranju na internet pretraživačima.
Ne samo što treba da budete prisutni na društvenim mrežama, već je potrebno da olakšate deljenje vašeg sadržaja i pojačate te društvene signale.
- Informacije o realnom biznisu
Ovo je važno za biznis koji targetira određene lokalne oblasti. Prisustvo ili odsustvo biznis informacija je jedan od krucijalnih lokalnih SEO faktora pozicioniranja.
Važno je da obratite pažnju na ovo:
- Ime, adresa i broj telefona
- Biznis listing na Google My Business i Fejsbuku
- Recenzije na tim sajtovima i relevantnim direktorijumima kao što su Yelp i drugi.
- Odgovarajući lokalni termini pretrage
Izvor: OptionMonster
Za kvalitetnu SEO optimizaciju, za vas je tu SEO agencija Spektrum kooperativa, koja će vam omogućiti da budete prvi na Guglu. Kontakt telefon: 062/234.251, WhatsApp i Viber: +38162234251, i i-mejl: kontakt@spektrum.rs