Optimizacija sajta za pretraživače je suštinska marketinška strategija za brendove koji pokušavaju da privuku pažnju, podstaknu promet na sajtu i unaprede svoje poslovanje. Međutim, strategiju za optimizaciju sajta za pretraživače teže je sprovesti ukoliko ne znate kako da uporedite SEO sa SEM.
Taktika možda zvuči isto, ali to su dve različite strategije za optimizaciju sajta za pretraživače. Ako termine SEO i SEM koristite naizmenično i ne znate razliku između ove dve taktike, nećete moći da primenite jasnu i efikasnu strategiju za poboljšanje vidljivosti sajta u pretrazi.
Ovaj post će vam omogućiti da jasno razumete važne definicije. U nastavku ćemo pružiti odgovore na sledeća pitanja:
Šta je marketing na internet pretraživačima?
Šta je SEM?
Šta je SEO?
Koja je razlika između SEO i SEM?
Zašto je SEO bolji za poslovanje?
Šta je marketing na internet pretraživačima?
Da biste mogli jasno osmisliti strategiju optimizacije sajta za pretraživače, morate da razumete šta je to marketing na internet pretraživačima.
Marketing na internet pretraživačima odnosi se na bilo koju taktiku, koja pomaže brendu da poveća vidljivost svog sajta na pretraživačima. Te taktike omogućavaju sajtovima da se bolje pozicioniraju na pretraživačima i da dobiju veću vidljivost, što utiče na povećanje prometa na sajtovima.
Postoje dve glavne strategije u okviru marketinga na pretraživačima:
SEM – podrazumeva plaćene strategije da bi se sajt pojavio u rezultatima pretrage
SEO – podrazumeva organske pretrage da bi se sajt pojavio u rezultatima pretrage
Glavna razlika između SEO i SEM je u tome što je SEM plaćena, a SEO organska strategija.
Budući da mnogi trgovci često zamenjuju ove pojmove, pre početka rada, uvek razjasnite terminologiju sa agencijom koju ste angažovali za optimizaciju vašeg sajta. Razgovarajte o definicijama sa svojim marketinškim partnerima, kako biste bili sigurni da u potpunosti razumete strategiju koja će se primenjivati.
Šta je SEM?
SEM (Search Engine Marketing) – oglašavanje na internet pretraživačima, koje podrazumeva primenu plaćenih taktika za postizanje veće vidljivosti sajta u rezultatima pretrage.
Ova taktika je poznatija kao plaćanje po kliku (PPC) ili plaćena pretraga.
Uglavnom se koristi Google ads, koji omogućava prikazivanje vaših oglasa na vrhu rezultata pretrage, kada ljudi pretražuju preduzeća slična vašem. Pomoću ove taktike, brendovi sprovode istraživanje ključnih reči za svoju industriju, proizvode ili usluge. Kada korisnici interneta pretražuju te ključne reči, oni vide prilagođene oglase na vrhu rezultata pretrage.
Šta je SEO?
SEO ili optimizacija sajta za pretraživače podrazumeva primenu različitih taktika za postizanje veće organske vidljivosti sajtova u rezultatima pretrage. Zahvaljujući SEO-u, vi ne morate da platite da bi se vaš sajt pojavio u rezultatima pretrage. Umesto toga, primenjuju se različite taktike, koje podstiču pretraživače da prikazuju vaš sajt na vrhu rezultata pretrage.
SEO uključuje razne taktike koje mogu pomoći boljem rangiranju sajta u rezultatima pretrage.
Jedna od SEO taktika podrazumeva umetanje određenih ključnih reči na svaku pojedinačnu stranicu na vašem sajtu, kako bi svaka od tih strana mogla da se pojavi u rezultatima pretrage, kada neko pretražuje te ključne reči. Umetanjem ključnih reči na svaku stranu sajta, pomažete pretraživačima da razumeju sadržaj na tim stranama, i prema tome, pretraživači vam daju bolju poziciju u rezultatima pretrage.
Druge SEO strategije uključuju: podešavanje optimalne brzine sajta, prilagođavanje sajta za mobilne uređaje, obezbeđivanje sigurnosti sajta, i drugo. Ova tehnička SEO poboljšanja, takođe, dovode do boljeg rangiranja sajta u pretrazi.
S druge strane, postoje SEO taktike koje se primenjuju van sajta i one omogućavaju povezivanje sajta sa drugim visokokvalitetnim sajtovima. Ove taktike povećavaju autoritet i reputaciju sajtova. Jedna od tih taktika podrazumeva izgradnju veza (sticanje visokokvalitetnih povratnih veza) sa drugim sajtovima. Kada se mnogi autoritativni sajtovi povežu sa vašim sajtom, to će pretraživačima pokazati da je vaš sajt pouzdan i ugledan, zbog čega ćete se bolje rangirati u rezultatima pretrage.
Zašto je SEO bolji za poslovanje?
Iako su mišljenja stručnjaka, po pitanju SEO i SEM taktika, podeljena, u nastavku ističemo razloge zbog kojih smatramo da bi preduzeća trebalo radije da se opredele za SEO strategiju.
- SEO uliva poverenje korisnicima
Korisnici interneta su dovoljno pametni da zaključe koji rezultati u pretrazi su organski, a koji su kupljeni. Shvatajući ovu razliku, čak 9 od 10 korisnika prođe pored oglasa ne pogledajući ih i nastave da pregledaju organsku pretragu. Rezultati organske pretrage su pouzdani izvori, jer su to kvalitetni sajtovi koji su svojim trudom uspeli da se visoko pozicioniraju na Guglu i da ponosno stoje na svojim pozicijama u rezultatima pretrage. Vlasnici ovih sajtova vredno su radili da se njihovi sajtovi nađu na prvoj strani Gugla, jer su jedni od najboljih.
- Dugoročni rezultati
SEM vam omogućava brzu pobedu – kupite oglas, oglas dobija već broj klikova, a vi ubrzo vidite povraćaj ulaganja. Za razliku od SEM-a, SEO funkcioniše na drugačiji način. Potreban je napor rad i puno vremena, ali vreme i trud koji uložite u optimizaciju vašeg sajta pružiće vam dugoročne prednosti. Na primer, ako ste izdvojili određeno vreme i uspeli da se vaš sajt visoko pozicionira u rezultatima organske pretrage na Guglu, vaš sajt će zadržati to mesto mesecima, čak i ako prestanete da aktivno radite na SEO optimizaciji.
Osvrnimo se sada na SEM – kada prestanete da plaćate određeni oglas, povraćaj ulaganja prestane i to odmah.
- SEO nije nepredvidiv!
Neki stručnjaci smatraju da je SEM jednostavniji i pouzdaniji od SEO-a zbog čestih ažuriranja Gugl algoritama.
Međutim, ističemo da SEO nije potpuno nepredvidiv. Tačno je da nije moguće predvideti šta će Gugl dalje raditi, ali znamo njegov jasan motiv: pružiti najbolje sajtove u rezultatima pretrage. Dakle, dok Gugl nastavlja da menja algoritme kako bi pružio kvalitetne rezultate u pretrazi, SEO će poboljšavati svoje taktike da bi prilagodio sajtove svakom budućem algoritmu.
- Druge prednosti SEO-a
Navodimo samo nekoliko razloga zašto bi trebalo da investirate u SEO:
- Zahvaljujući SEO tehnikama koje podrazumevaju i poboljšanje tehničkih performansi sajta, pružićete bolje korisničko iskustvo posetiocima vašeg sajta;
- Suština strateškog partnerstva jeste da vaši partneri na svojim sajtovima okače post u kojima će pohvaliti vaše proizvode i usluge;
- Povratne veze mogu rezultirati većim prometom, vrednim preporukama i konverzijama;
- Domet vašeg sajta se eksponencijalno širi kada se tekstovi sa vašeg sajta dele na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru i drugim platformama;
- Povratne veze na drugim autoritativnim sajtovima povećavaju reputaciju vašeg brenda i omogućavaju vam da doprete do šire publike.
Zaključak
Sada kada smo uporedili SEO i SEM, verovatno ste shvatili da ne postoji formula koja će vam pružiti rezultate preko noći. Postoji mnogo faktora koje treba uzeti u obzir. Istakli smo veliki broj prednosti zbog kojih bi trebalo da se odlučite za SEO, međutim, sa druge strane, tu je i SEM koji pruža razne pogodnosti. Vaš izbor svakako će zavisiti od vašeg cilja.
Ali sada, kada znate sličnosti i razlike između SEO-a i SEM-a, moći ćete lakše da odlučite koji pristup je pravi za vaše poslovanje.
Ukoliko želite da unapredite poslovanje, Spektrum kooperativa će vam pomoći u tome. Kontaktirajte nas na imejl: kontakt@spektrum.rs ili na telefon: 062/234-251 kako bismo uradili analizu vašeg sajta i predložili vam adekvatne SEO strategije za bolje pozicioniranje vašeg sajta u rezultatima pretrage na Guglu.